top of page

SEMINAR2023

Enevoldsen Kristoffer_Ny_forstander_LMH_06.jpg

Trosforsvar

Lokale 1, LMH

v. Kristoffer Enevoldsen

 

Det har altid været en udfordring at være tydelig kristen. Det gælder også i dag. Hvad tænker de andre? Kan jeg svare på deres spørgsmål? Hvad hvis mine svar er dårlige? 

Trosforsvar handler om at give svar på, hvorfor jeg tror, som jeg gør. Hvilke gode argumenter kan vi give? Og hvordan gør vi det på en respektfuld men ærlig måde?

Vi skal altså både høre om trosforsvar. Men vi skal også øve os lidt sammen, så vores frimodighed bygges op

Skærmbillede 2023-09-10 kl. 20.21.18.png

Tjenestedeling

Mødesalen

v. Lars Jensen og Mathilde Bech Braüner

 

Mange kristne oplever Bibelens ord om tjenestedelingen mellem mand og kvinde som en stor udfordring, der gør dem usikre og kvæler frimodigheden i deres tjeneste. For hvordan skal man forstå teksterne? Og hvordan skal de udleves i praksis? På seminaret vil vi sammen dykke ned i teksterne, tale om dem og forhåbentligt alle sammen blive klogere på en praksis, der både respekterer Bibelen og giver frimodighed!

Boye Lise Rom 2022.jpg

Miljø, bæredygtighed, forbrug, minimalisme

Lærerværelset på Johannesskolen (Halbygningen)

v. Lisa Rom Boye

 

Glæden ved det simple. Hvad er det for en hemmelighed, der gemmer sig i det enkle? Et simpelt liv handler ikke kun om askese, men om hverdag og fest, slagtede fedekalve, globalt ansvar, taknemmelighed, beskæring, gavmildhed og om at få øje på den skat, der er så værdifuld, at vi i glæde går hen og sælger alt for at få fat i den.

Simon Balle Mission23.jpg

AI-robotter - go og nogo?

Biblioteket, LMH

v. Simon Balle
Vi lever allerede i fremtiden. Kunstig intelligens er dybt indlejret i samfundet, og den påvirker os på både synlige og usynlige måder. Enhver kan idag anvende programmer som chatGPT til at forbedre og forkorte deres arbejdesprocesser og resultater, prædikanten såvel som den studerende. Der findes endda apps og robotter der kender bibelen bedre end selv den ihærdigste kristne, og som gerne både velsigner og beder for brugeren. Hvordan forholder vi os som kristne til denne teknologiske udvikling? Hvilke fordele kan vi med god samvittighed høste, og hvor må vi sige fra?

Burgdorf Daniel 2016.jpg

Ondskab, lidelse og Gud

Foredragssalen, LMH

v. Daniel Burgdorf

“Hvis Gud virkelig er almægtig og kærlig, hvordan kan der så være så meget ondt i verden?” Det spørgsmål har du måske fået stillet af andre, som forholder sig kritisk til kristendommen, men du kender det måske også indefra som noget, der gør dig frustreret og tvivlende. Måske har du endda lidelse helt tæt på i dit eget liv…

 Der findes ingen letkøbte svar her, men Bibelen har faktisk noget at sige i mødet med lidelsens og ondskabens problem.

Mads Due.jpg

Profetier i GT

Klasseværelse på Johannesskolen (Halbygningen)

v. Mads Due

Jesus gjorde og sagde mange ting, der opfyldte profetier fra Det Gamle Testamente. Det er et slags bevis på, at han virkelig er Guds søn, der kom for at frelse os. Men hvad er en profeti egentlig? Hvordan kunne en forfatter 1000 år før Jesu fødsel forudsige, hvad Jesus ville gøre og sige? Og hvilken relevans havde profetierne for alle dem, der levede samtidig med profeten?

Christian Maymann 2020.JPG

Personlig andagt - Hvordan?

Klasseværelse på Johannesskolen (halbygningen)

v. Christian Maymann

Mange af os har været der. Der hvor bibellæsning blev en byrde frem for en berigelse. Min erfaring er, at en del kæmper med det, fordi deres udbytte af læsningen er meget lav. Derfor skal vi se op, om vi på en relativ enkel måde kan hæve udbyttet af at læse i Bibelen. Seminaret bliver en blanding af introduktion til hvordan vi kan læse i Bibelen, men også ”praktik” hvor vi prøver at læse nogle tekster. Forhåbentligt opdager vi at nogle meget enkle råd kan skabe større udbytte og derfor også større lyst til at læse i Bibelen.

Skærmbillede 2023-09-10 kl. 20.23.48.png

Et år som volontør

Lokale 2, LMH

v. Ole Malmgaard og Katrine Sulkjær

Frisk på et år som volontør?

Kom og hør om volontørlivet og få et overblik over muligheder og begrænsninger. LM giver rige muligheder for både ansvar og oplevelser til volontører i missionsarbejdet i Cambodja og Tanzania.

Solgaard Anders_2021_kvadrat_hig_Res_19.jpg

Givertjeneste - også på lav indkomst?

Lokale 3, LMH

v. Anders Solgaard

På Google Maps kan du vælge, at den foreslåede rute skal undgå betalingsveje. Så kan du komme frem uden at skulle betale for at bruge vejene. Kan vi også komme til himlen uden at bruge penge? Har Gud overhovedet en holdning til, hvordan vi bruger vores penge? Og hvad gør jeg, hvis jeg er okay med at betale, men jeg kun er på SU?

Seminaret vil prøve at svare på nogle af de her spørgsmål, og du vil blive udfordret på, hvilken rolle penge spiller i dit liv – og i din roadtrip til himlen.

bottom of page